בערב יום כיפור פגע כלי טיס ששוגר מלבנון בבית הדיור המוגן בית יוליאנה בהרצליה. שושנה נש, לשעבר מנכלית הבית, ששהתה שם כאורחת, מספרת על השעות הדרמטיות
שושנה נש
לשעבר מנכ"לית בית יוליאנה
לפני כחצי שנה סיימתי 17 שנות ניהול של בית יוליאנה, דיור מוגן בהרצליה. ביום כיפור האחרון שהיתי שם כאורחת. בסקירה זו אני מבקשת לשתף את קוראי דורות בלקחים חשובים מהאירוע שהתרחש בבית הדיור המוגן כאשר כטב"ם מלבנון פגע בו, כמי שבתוקף הנסיבות ניהלה את האירוע בשלביו הראשונים עד הגעת הצוות הבכיר המכהן.
במהלך השנים בתפקיד המנהלת הובלתי הכנות שונות כהיערכות לשעת חירום, על מנת להבטיח את שלום הדיירים והצוות. ההיערכות המוקדמת הוכיחה את עצמה - הכשרת הצוות והציוד שהיו זמינים ומותאמים לאירוע. אני מבקשת לציין במיוחד את איילת אליה (מנהלת שרותי הבריאות) על עבודה יוצאת דופן בכל ההכנות ותדרוך הצוות במחלקה הסעודית. הערכתי הגדולה נתונה לאיריס פרידמן, מנהלת הבית כיום, על הניהול המקצועי והמסור. יש לציין לשבח את הצוות שהיה במשמרת בזמן האירוע הנטלטל על תפקודו המהיר והמקצועי, וכן את צוותי החירום שהגיעו במהירות והשתלבו בצורה חלקה בניהול האירוע!
בבית יוליאנה שני בניינים: האחד ישן מאוד, עם מקלט במרתף ללא ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) בקומות. הבניין השני חדש ובכל קומה יש 2 ממ"קים. חדירת הכטב"מ הייתה בקומה 3 בבניין חדש.
סדר השתלשלות האירועים:
שלב 1: אזעקה
עם הישמע האזעקה בשעה 21:50, הדיירים החלו להיכנס לממ"קים או לאזורים המוגנים ביותר (כגון חדרי מדרגות). כ-30% מהם הספיקו להגיע בתוך דקה וחצי, בעוד שאחרים היו בדרכם ולא הספיקו להגיע בפרק הזמן המומלץ לפי הנחיות פיקוד העורף. היו דיירים שבחרו לתפוס מחסה בחדרי אמבטיה בדירותיהם (חדרים פנימיים ללא קירות חיצוניים) ולא יצאו בשלב הראשון מהדירה.
כדקה לאחר תחילת האזעקה נשמע פיצוץ חזק מאוד, ובתוך שניות ספורות הופעלה אזעקת אש.
הנוהל מחייב להישאר בממ"קים למשך 10 דקות, אך עקב עוצמת הפיצוץ ואזעקת האש, החלטתי לצאת מהממ"ק ולבדוק את מצב הדיירים.
קיבלתי דיווח על מיקום השריפה באמצעות מערכת "אזעקת אש" בקבלה, והגעתי למקום האירוע יחד עם אחד השומרים. בבית יוליאנה עובדים בערב ובלילה שני שומרים, כשבמקרה חירום אחד מהם נשאר בקבלה והשני יוצא למקום האירוע. בזמן האירוע נכחו בבית 2 שומרים, 2 אחיות ו-8 מטפלים.
שלב 2: הגעה למקום האירוע
במיקום האירוע: מים זרמו לאורך הפרוזדור, דלת הדירה הייתה סגורה, באוויר הורגש ריח חזק ולא מוכר, ומים זרמו מתחת לדלת.
התלבטות: היכן נמצאת הדיירת של הדירה? מה קורה עם השכנים? האם לפתוח את הדלת ולחפש אותה? פתיחת הדלת עלולה להכניס חמצן ולהצית אש.
חלק מהדלתות של דירות השכנים היו פתוחות, דבר שהוביל למסקנה שהם ככל הנראה אינם בדירותיהם. לעומת זאת, הדלת של הדירה עם אזעקת האש נותרה סגורה. ייתכן שהדיירת בפנים?
בינתיים, צוות המחלקה הסיעודית (2 אחיות ו-5 מטפלים) הגיע לכל הקומות, (עברו 10 דקות אחרי האזעקה), כדי לסייע לדיירים להתרחק מהאזור והחלו לפנות אותם לקומת הכניסה.
לאחר בדיקה מול הצוות, התברר כי הדיירת נצפתה יוצאת מהדירה והספיקה להגיע בזמן לממ"ק.
בשלב זה (לקראת 22:05) צוותי ההצלה (מד"א, כיבוי אש ופיקוד העורף) כבר הגיעו לקומה שנפגעה ולקחו על עצמם את ניהול האירוע.
שלב 3: התנהלות צוות הבית במקביל לאירוע
כאשר צוות החילוץ מגיע ופיקוד העורף לוקח על עצמו את ניהול האירוע, חשוב מאוד שיהיו לצידם אחד או שניים מאנשי הצוות הבכיר, המכירים היטב את הבית ואת הדיירים. יתר הצוות מתמקד במתן תמיכה לדיירים ולבני משפחותיהם, אשר פעמים רבות מוצפים בשאלות וחרדות. חשוב מאוד לספק מידע אמיתי ומדויק, ולא להרגיע באמירות כלליות כמו "יהיה בסדר" או "אל תדאגו". גם כאשר המידע מצומצם, יש לשתף אותו עם הדיירים ולהבטיח שעם קבלת מידע נוסף ייעשה עדכון מיידי.
במקביל לאירוע, יש לבחור איש צוות לתפקיד "איש קשר מול המשפחות", שמטרתו לספק מידע במהירות ובדיוק המרבי. הדרך היעילה ביותר היא באמצעות קבוצות WhatsApp קיימות. איש הקשר לא חייב להיות נוכח באירוע עצמו; הוא יכול להיות במקום אחר, עם גישה לתקשורת פעילה בשטח.
שלב 4: התנהלות לאחר האירוע
בדיקת מצב הדיירים לאחר חזרתם לדירות: יש לוודא שכל הדיירים חזרו לדירותיהם, שכולם במצב תקין ושאין להם צרכים מיוחדים.
קיום מפגש צוות: המפגש נועד לתמיכה בצוות ולסקירת מסקנות ולקחים מהאירוע.
מתן חוסן נוסף לדיירים בשלב מאוחר יותר, בהתאם לצורך.
הענקת חוסן והערכה לכלל הצוות: באמצעות שיחות, מכתבי תודה, או מתנות כדרך להוקיר את פועלם.
שליחת מכתב הסבר למשפחות: המכתב יכלול פירוט על מה שהתרחש במהלך האירוע, כיצד הבית פעל, ואילו לקחים הופקו להמשך.
Comments