top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת דורות

מספר הזקנים עלה ב-40% בעשור, אך מספר מקבלי גמלת הסיעוד גדל ב-100%

לפי נתוני מרכז טאוב, בהשוואה בין-לאומית ישראל ממוקמת במקום גבוה בשיעור הסיעודיים בני 65 ומעלה בקהילה, ובמקום נמוך בשיעור המטופלים במוסדות


ישראל היא בין המובילות בשיעור הקשישים הסיעודיים, נתון זה מופיע בחוברת תמונת מצב המדינה 2024 של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל. במסמך מצוין: "בשנים האחרונות חל גידול דרמטי במספר הקשישים המוגדרים סיעודיים ומקבלים גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי. משנת 2012 ועד 2022 הוכפל מספרם של מקבלי גמלת הסיעוד, בשעה שמספרם של מקבלי גמלת אזרח ותיק, שניתנת בהגעה לגיל הפרישה, גדל ב-40% בלבד. אין מידע שמסביר את הגידול הדרמטי הזה, וגם לא ידוע אם הוא לווה בגידול בהידרדרות התפקודית. מספרם של מקבלי גמלת סיעוד דרך ביטוחי הסיעוד של קופות החולים גדל בתקופה זו בשיעור חד אף יותר – פי שניים וחצי.


השוואה בין-לאומית מציבה את ישראל באחד המקומות הגבוהים ב-OECD בשיעור האנשים המקבלים טיפול סיעודי בקרב בני 65 ומעלה. מקומה הגבוה של ישראל נובע מן השיעור הגבוה של אנשים סיעודיים המטופלים בקהילה. מבחינת שיעור המטופלים המאושפזים במוסדות סיעודיים ישראל מדורגת באחד המקומות הנמוכים.


עוד מצביע המסמך על קושי באיוש תקנים של עובדות ועובדים סוציאליים במחלקות לשירותים חברתיים: "ביוני 2023 היו במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות 747 תקנים לא מאוישים של עובדות ועובדים סוציאליים. בעיה זו מורגשת ביתר שאת ברשויות החלשות: מהנתונים עולה כי ברשויות מהאשכול החברתי-כלכלי הנמוך ביותר, שבהן המצוקה החברתית גדולה במיוחד, שיעורי איוש התקנים נמוכים אף יותר מהממוצע הארצי. בעקבות הגידול החד בצרכים מאז פרוץ המלחמה הגדיל משרד הרווחה והביטחון החברתי את מספר התקנים של עובדות ועובדים סוציאליים במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות.



Commentaires


bottom of page