top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת דורות

פורסם המכרז המעודכן לנותני שירותי טיפול בית לזכאי גמלת סיעוד

אחרי שנתיים ואלפי שאילתות הוציא הביטוח הלאומי לדרך את ההליך שהיקפו יותר מ-11 מיליארד שקל | התנאים כוללים טבלת קנסות בגין הפרות על ידי נותני שירותים


שנתיים לאחר פרסום המכרז לנותני שירותים בתחום הסיעוד לאזרחים ותיקים סיעודיים בישראל, ולאחר מענה לכ-5,000 שאלות מהציבור, פרסם בחודש שעבר הביטוח הלאומי את המכרז המעודכן שהיקף עלותו נאמד בכ-11 מיליארד ש"ח לשנה והוא מהמכרזים הגדולים ביותר בשירות הציבורי.


המכרז הקודם, שעל פיו עובדים עד היום, הוא משנת 2009 ומאז, לאורך 15 השנים שחלפו נוצרו פערים רבים בין הצרכים שעלו במציאות משתנה לבין הצרכים העכשוויים.

ממלא מקום מנכ"ל ביטוח לאומי, צביקה כהן, הבהיר כי כל עיכוב באישור המכרז על ידי גורמים אינטרסנטיים יביא להמשך הפעילות לפי תנאי המכרז משנת 2009. כחלק בלתי נפרד מהמכרז תהיה בקרה על היקף השירות ואיכותו. הביטוח הלאומי יבצע בדיקות שוטפות עם המשפחות של הזכאים על טיפול בכבוד יקיריהם, רמת המענה השירותי והלוגיסטי על ידי חברות הסיעוד כגון: החלפת מטפלות במידת הצורך, מקצועיות, מיומנות, הענקת מלוא השעות הזכאות למטופל וכיו"ב. בנוסף, יבוצעו סקרים ובדיקות בקרב המטפלות על מסגרת העבודה שלהם, שביעות רצונם ואיכות המענה לקשיים שעולים במסגרת עבודתם. המכרז נותן דגש על נושא הכשרת המטפלות – מהרמה הבסיסית ועד למטפלים הסיעודיים הבכירים ביותר. ההכשרות למטפלות יפוקחו ויבוקרו על ידי הביטוח הלאומי.


המכרז לא יעמוד בפני עצמו, אליו יתווספו שירותים נוספים לטובת זכאי הסיעוד וביניהם: מערכת ניטור חכמה בבית הזכאי שנועדה לתת עזרה בזמן אמת, הרחבת השירותים במרכזים רפואיים על ידי עובדות סוציאליות, שיסייעו בהגשת תביעות, בסיוע טלפוני בשפות שונות ועוד. בהודעת דוברת ביטוח לאומי מיכאלה כהן צוין, כי שר העבודה יואב בן צור, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, צביקה כהן והצוותים המקצועיים של הביטוח הלאומי ימשיכו לפעול ולקדם את נושא העלאת שכר העבודה של המטפלות וקביעת שכר דיפרנציאלי בהתאם להכשרה שלהן ומצבו של המטופל מקבל הגמלה. "בניגוד למצב היום, יינתן משקל רב על חובת הענקת שירותי סיעוד לכל זכאי וקיום מנגנון לבירור תלונות של זכאים או בני משפחתם וכן תגמול הביטוח הלאומי לנותני שירותים מצטיינים", צוין בהודעת הדוברת.


למכרז צורף מחירון קנסות בגין הפרת חוזה או אי מתן שירות לקשיש סיעודי. גובה הקנסות לדוגמא:

• כ-3000 ש"ח בגין סירוב הענקת שירות לזכאי.

• כ-1000 ש"ח בגין חודש הפרה של אי מתן שירות בהתאם לתוכנית הטיפול.

• כ-200 ש"ח בגין כל יום עיכוב בביצוע ביקור בקרה בתדירות הנדרשת.

• כ-500 ש"ח בגין דרישת תשלום עבור טיפול שלא ניתן.

• כ-20 אלף ש"ח בגין השפעה בלתי הוגנת על הזכאי .

• כ-1,000 ש"ח בגין דיווח נוכחות שאינו תואם את המצב בפועל (בגין כל יום הפרה).


גם אי שמירה על תנאי העבודה של המטפלות הסיעודיות, יגרור הטלת קנסות על נותני השירותים:

• אם לא ישולם גובה השכר הממוצע של המטפלות – גובה הקנס יהיה פי 10 מהסכום שלא שולם.

• תשלום שכר נמוך משכר המינימום - כ-3000 ש"ח קנס בגין כל חודש של הפרה.

• אי תשלום בגין שעות נוספות, עבודה בסופי שבוע ובלילות – בגין כל הפרה קנס של כ-3000 ש"ח.

• אי הפקדה של תשלום או הפקדה לא מלאה או לקרן פנסיה של העובד – כ-3000 ש"ח בגין כל חודש הפרה.


שר העבודה, יואב בן צור: "מכרז הסיעוד החדש יביא בשורות חדשות לתחום הן בהיבט של הכשרות למטפלות הסיעודיות, הן בשמירה על הזכויות הסוציאליות של המטפלות ושל האזרחים הסיעודיים שהגיעו למצב סיעודי. ... יש צורך מהותי בשינויים בתחום בהתאם למציאות המשתנה ולצרכים של האזרחים הוותיקים ובני משפחותיהם המבקשים שיפור בשירות ובטיפול המגיע להם בזכות מלאה, וכך יהיה".


צביקה כהן, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "שנתיים עברו מאז המכרז פורסם והתקבלו יותר מ-5000 שאלות מכלל הגורמים, השבנו לכולן במסגרת תהליך מינהל תקין. ככל שיהיו עיכובים או גורמי אינטרס שינסו לעכב את המכרז – כך נמשיך לפעול על פי תנאי מכרז ישן שלא תואם את המציאות העכשווית ואת הצרכים הן של הזקנים הסיעודיים והן של המטפלות הסיעודיות שעושות עבודת קודש וצריך לוודא את זכויותיהן הסוציאליות".


תוקף המכרז החדש לשנתיים עם אופציית הארכה של עד 4 שנים נוספות.


コメント


bottom of page